Psychological Prospects Journal | Психологічні перспективи 
Home » Files » Issue 23, 2014 » Мушкевич М. І.

Мушкевич М. І. Принципи психологічного супроводу сім’ї, яка має проблемну дитину
[ Download from this server (207.6Kb) ] 15.03.2016, 10:57 AM

У статті представлено теоретичний та емпіричний аналіз психологічного супроводу сім’ї, яка має проблемну дитину. Виділено діагностичні та корек­ційні принципи супроводу. Представлено та проаналізовано наукові підходи до сім’ї проблемної дитини (Н. О. Березан, І. Ю. Гобод, Н. В. Лунченко, А. Г. Обу­хівська, В. Г. Панок, З. Л. Радівіловський та ін.). На основі таких психологічних методів дослідження, як теоретичний аналіз наукової літератури, бесіда, кон­сульту­вання батьків, було виділено базові принципи психологічного супроводу сім’ї, яка має проблемних дітей: етапність (кожен новий етап доповнює попе­редній, сприяє подальшому виділенню відповідних критеріїв функціонування); наступність (зв’язок між новим і старим, є умовою цілісності та ефективності встановлення зони найближчого розвитку); системність (сукупність заходів і для розвитку одного члена сім’ї, і сім’ї як системи, яка включає в себе три під­системи – шлюбну, батьківську, сиблінгову); комплексність (реалізація підці­лей загальної поставленої мети); нормалізація (максимальне наближення функ­ціонування сім’ї, яка має дитину з проблемами в розвитку, до умов функціону­вання сім’ї зі здоровою дитиною); інформаційно-методична допомога (надання батькам необхідних знань, умінь та навиків щодо успішного функціонування, співпраці, міжособистісної взаємодії); мультимодальність (вивчення сім’ї на чотирьох рівнях – медичному, соціальному, індивідуальному, екологічному); особистісна спрямованість (орієнтація на конкретну особистість, індиві­дуаль­ний підхід); науковість (використання результатів супроводу для розроблення вдоско­наленої програми супроводу); державна програма (створення системи сервісів для сімей із проблемними дітьми та їх включення в органічну частину за­гального державного забезпечення). Указано, що використання названих принципів допоможе в роботі з батьками, які мають проблемних дітей, щодо гармо­нізації їх функціонування не лише в сім’ї, а й за її межами.

Ключові слова: психологічний супровід, сім’я, принципи супроводу, сімейна система, проблемна дитина.

Mushkevych M. I. The Principles of Psychological Support of the Family with Problem Child. This paper presents a theoretical and empirical analysis of psychological support of families, which have a problem child. Diagnostic and corrective maintenance principles are selected. Different scientific approaches to family with problem child are presented (N. A. Berezan, I. J. Hobod, N. V. Lunchenko, A. G. Obukhov, V. G. Panok, S. L. Radivilovskyy etc.). On the basis of psychological research and with the help of such methods as a theoretical analysis of the scientific literature, conversation, counseling parents, the basic principles of psychological support for families, which have problem children, were allocated: stages (each new stage complements the previous one, promotes the release of the relevant criteria for the operation); continuity (the link between new and old, is a condition cohesion of establishing the zone of proximal development); systemic (set of measures for the development of one family member and the family as a system, that includes three subsystems – the marriage, parental and siblings’); complexity (sales subtotal goals); normalization (maximum approximation of functioning family, wich has a child with problems in development, to the conditions of the functioning of the family with a healthy child); information and methodological assistance (providing parents necessary knowledge and skills for a successful operation, collaboration, interpersonal interaction); multi-modality (the study of the family at four levels – medical, social, individual, environmental); personal orientation (focus on a particular individual, personal approach); scholarship (using results of support for the development of the enhanced maintenance); a state program (development of services for families with problem children and their inclusion in the organic part of the total public support). It is indicated that the use of these principles will help in working with parents, which have problem children, will harmonize their operations not only in the family, but also in the society at all.

Key words: psychological support, family support principles, family system, problem child.

Мушкевич М. И. Принципы психологического сопровождения семьи, которая имеет проблемного ребенка. В статье представлены теоретический и эмпирический анализ психологического сопровождения семьи, имеющей проб­лемного ребенка. Выделены диагностические и коррекционные принципы сопровождения. Кратко представлены научные подходы к семье проблемного ребенка (Н. А. Березан, И. Ю. Гобод, Н. В. Лунченко, А. Г. Обуховская, В. Г. Па­нок, С. Л. Радивиловский и др.). На основе таких психологических методов ис­следования, как теоретический анализ научной литературы, беседа, консульти­рование родителей, было выделено базовые принципы психологического сопро­вождения семьи, имеющей проблемных детей: этапность (каждый новый этап дополняет предыдущий, способствует дальнейшему выделению соответствующих критериев функционирования); преемственность (связь между новым и старым, является условием целостности и эффективности установления зоны ближайшего развития); системность (совокупность мероприятий как для разви­тия одного члена семьи, так и семьи, как системы, которая включает в себя три подсистемы – брачную, родительскую, сиблинговую); комплексность (реали­зация подцелей общей поставленной цели); нормализация (максимальное приближение функционирования семьи, имеющей ребенка с проблемами в разви­тии, к условиям функционирования семьи со здоровым ребенком), инфор­мационно-методическая помощь (предоставление родителям необходимых знаний, умений и навыков успешного функционирования, сотрудничества, меж­личностного взаимодействия); мультимодальность (изучение семьи на четырех уровнях – медицинском, социальном, индивидуальном, экологическом); лич­ностная направленность (ориентация на конкретную личность, индивидуальный подход); научность (использование результатов сопровождения для разработки усовершенствованной программы сопровождения); государственная программа (создание системы сервисов для семей с проблемными детьми и их включения в органическую часть общего государственного обеспечения). Указано, что использование названных принципов поможет в работе с родителями, которые имеют проблемных детей, по гармонизации их функционирования не только в семье, но и за ее пределами.

Ключевые слова: психологическое сопровождение, семья, принципы сопровождения, семейная система, проблемный ребенок.

Category: Мушкевич М. І. | Added by: Serge
Views: 52 | Downloads: 0
Total comments: 0