Psychological Prospects Journal | Психологічні перспективи 
Home » Files » Issue 23, 2014 » Орап М. О.

Орап М. О. Зовнішня структура організації мовленнєвого досвіду особистості
[ Download from this server (217.6Kb) ] 15.03.2016, 11:02 AM

Статтю присвячено проблемі емпіричного дослідження структурно-функ­ціональних особливостей зовнішньої структури мовленнєвого досвіду осо­бис­тості. Розроблювана нами теоретична концепція мовленнєвого досвіду пе­ред­бачає розгляд останнього як системного утворення в психіці суб’єкта, що є процесом і продуктом переробки та впорядкування в мовленнєвій формі результатів взаємодії суб’єкта з навколишнім середовищем, яке уможливлює та опосередковує мовленнєве освоєння світу. Виділення двох рівнів у мовлен­нєвому освоєнні світу зумовлює і дві структури – внутрішню та зовнішню. У статті проаналізовано результати дослідження зовнішньої структури мовлен­нєвого досвіду у двох вікових групах – діти молодшого шкільного віку та пе­ріоду «рання дорослість» за допомогою методу факторного аналізу. Викла­дено основний зміст та інтерпретацію отриманих факторів. Опосередкування мовлен­нєвого освоєння світу (що є головною функцією зовнішньої структури) здійс­ню­ється через інтерпретацію результатів і процесу мовленнєвої взаємодії та, відповідно до них, – регуляцію комунікації особистості зі світом на основі адекватного відбору засобів для обробки й упорядкування мовних та мовлен­нєвих знань. Результати порівняння змісту факторів у двох вікових групах дають можливість означити динаміку розвитку зовнішньої структури. Розвиток відбувається через інтеграцію – об’єднання окремих частин у єдине ціле. При цьому частини не механічно зливаються одна з одною, а діалектично зміню­ються, набуваючи нової якості. Генералізація окремих частин призводить до появи трьох факторів у дорослому віці, які виявляють чітку спрямованість на опосередкування мовленнєвого освоєння світу особистістю.

Ключові слова: мовлення, досвід, мовленнєвий досвід, зовнішня структура, факторний аналіз.

Orap M. O. The External Structure of the Personality Speech Experience Organization. The article deals with the empirical study of structural and functional peculiarities of the personality’s speech experience external structure. The suggested theoretical concept views speech experience as a system, which is a product of pro­cessing and ordering of the results of interaction between personality and environment in a speech form, enabling and mediating speech mastering of the world. Two levels of the speech mastering of the world determine two respective structures – internal and external. The results of the factor analysis of the indicators of the speech experience external structure show that two age groups – primary school age children and emerging adulthood children allow defining the dynamics of the external structure development in two age groups through basic meaning and interpretation of obtained factors. Mediation of speech mastering of the world (which is the main function of the external structure) is made through interpretation of the results and the process of speech interaction, and, according to them, the regulation of individual’s commu­nication with the world on the basis of the adequate selection of tools for processing and organizing linguistic and speech knowledge. Development occurs due to the process of integration – combining separate parts together. In this case, the parts are not mechanically fused to one another, but are dialectically changed, acquiring new quality. Generalization of separate parts causes the emergence  of three factors in adulthood, which show a clear focus on the mediation of the personality’s speech mastering of the world.

Keywords: speech, experience, speech experience, external structure, factor analysis.

Орап М. О. Внешняя структура организации речевого опыта личности. Статья посвящена проблеме эмпирического исследования структурно-функ­циональных особенностей внешней структуры речевого опыта личности. Разра­батываемая нами теоретическая концепция речевого опыта предусматривает рассмотрение последнего как системного образования в психике субъекта, которое есть процессом и продуктом обработки и упорядочения в речевой форме результатов взаимодействия субъекта с окружающим, которое делает возможным и упорядочивает речевое освоение мира личностью. Выделение двух уровней в речевом освоении мира обусловливает и наличие двух структур – внутренней и внешней. В статье проанализированы результаты исследования внешней структуры речевого опыта в двух возрастных группах – дети младшего школьного возраста и периода «ранняя взрослость» с помощью метода фактор­ного анализа. Изложены основное содержание и интерпретация полученных факторов. Опосредование речевого освоения мира (что есть основной функцией внешней структуры) осуществляется через интерпретацию результатов и про­цесса речевого взаимодействия и, исходя из этого, – регуляцию коммуникации личности с миром на основе адекватного отбора средств для обработки и упорядочения языковых и речевых знаний. Результаты сравнения содержания факторов в двух возрастных группах позволяют обозначить динамику развития внешней структуры. Развитие осуществляется путем интеграции – объединение отдельных частей в единое целое. При этом части не механически сливаются друг с другом, а диалектически изменяются, приобретая новое качество. Гене­ра­лизация отдельных частей приводит к появлению трех факторов во взрослом возрасте, которые обнаруживают четкую направленность на опосредование речевого освоения мира личностью.

Ключевые слова: речь, опыт, речевой опыт, внешняя структура, фактор­ный анализ.

Category: Орап М. О. | Added by: Serge
Views: 44 | Downloads: 0
Total comments: 0