Psychological Prospects Journal | Психологічні перспективи 
Home » Files » Issue 27, 2016 » Кульчицька А. В.

Кульчицька А. В.
[ Download from this server (948.9Kb) ] 30.01.2017, 9:29 PM

Cучасний стрімкий розвиток суспільства й економіки зумовлює потребу розв’язання наукових завдань, у центрі яких − людина як суб’єкт економічної діяльності. Одне із таких завдань − саме дослідження споживчої поведінки та чинників, які впливають на неї. Поведінка споживача не зводиться лише до максимізації корисності, раціональних оцінок і розрахунків. Оскільки, крім функціонального попиту на товар, є і не функціональний попит, зумовлений різними, у тому числі психологічними чинниками. Стаття присвячена дослідженню індивідуально-психологічних характеристик особистості як одного із чинників споживчої поведінки особистості. Обґрунтовано актуальність, проаналізовано дослідження із цієї проблематики, визначено методи та методики вивчення індивідуально-психологічних характеристик особистості й особливостей споживчої поведінки. Наведено кількісний і якісний аналіз результатів діагностики, здійснено інтерпретацію даних емпіричного дослідження означеної проблеми, які демонструються і графічно, і описово. Виявлено індивідуально-психологічні характеристики особистості з використанням «Багатофакторного опитувальника» Р. Б. Кеттела. Результати діагностики представлені за шістнадцятьма показниками. Представлено результати дослідження психологічних типів споживчої поведінки за методикою «Психологічний профіль споживача» О. С. Посипанової. Визначено й описано сім видів профілів споживачів: інноватор, модник, традиціоналіст, консерватор, індивідуаліст, ситуаціоніст, байдужий. За результатами діагностики з допомогою кореляційного аналізу встановлено особливості взаємозв’язку індивідуальних психологічних характеристик особистості й елементів споживчої поведінки, які визначено в типології психологічних профілів споживачів.
Ключові слова: споживча поведінка, індивідуально-психологічні характеристики особистості, психологічний профіль споживача.


Kulchytska A. V. Individual & Psychological Characteristics of Personality as Customer’s Behavior Factor. Modern fast development of society and economics causes the necessity of scientific tasks solution, the centre of which is human being as the subject of economic activities. One of such tasks definitely is the investigation of customer’s behavior and factors which have influence on it. User’s behavior doesn’t reduce only to usefulness maximization, rational evaluation and calculations. As excerpt for functional demand on a product, nonfunctional demand exists, which is explained by different psychological factors. The article is dedicated to the investigation of individual and psychological personal characteristics as one of personal user’s behavior factors. The author has proved actuality, has conducted research analysis of this issue, has determined methods and research methodology of personal individual and psychological characteristics and peculiarities of customer’s behavior. The article shows quantative and qualitative analysis of diagnostics results, there is implemented the interpretation of empiric research data of this problem, which is demonstrated as in graphics as in a description. The article has found out personal individual and psychological characteristics using “Questionnaire of many factors” of R. B. Kettel. The diagnostics results are represented according to sixteen figures. In article there are represented research results of psychological types of customer’s behavior according to the methodology of O. S. Posypanova “Psychological profile of customer”. There have determined and described seven profile kinds of customers: innovator, fashioner, traditionalist, conservator, individualist, situationalist, careless. According to diagnostics results with the help of correlating analysis there have defined interconnection peculiarities of personal individual and psychological characteristics and customer’s behavior elements, which are definite in customer’s psychological profiles typology.
Key words: customer’s behavior, individual and psychological personal characteristics, customer’s psychological profile.


Кульчицкая А. В. Индивидуально-психологические характеристики личности как фактор потребительского поведения. Современное стремительное развитие общества и экономики обусловливает необходимость решения научных задач, в центре которых − человек как субъект экономической деятельности. Одной из таких задач является именно исследования потребительского поведения и факторов, влияющих на него. Поведение потребителя не сводится только к максимизации полезности, рациональных оценок и расчетов. Поскольку, кроме функционального спроса на товар, существует и не функциональный спрос, который обусловливается различными, в том числе и психологическими факторами. Статья посвящена исследованию индивидуально-психологических характеристик личности как одного из факторов потребительского поведения личности. Обоснована актуальность, осуществлен анализ исследований по данной проблематике, определены методы и методики исследования индивидуально-психологических характеристик личности и особенностей потребительского поведения. Приводится количественный и качественный анализ результатов диагностики, осуществляется интерпретация данных эмпирического исследования данной проблемы, которые демонстрируются как графически, так и описательно. Выявлено индивидуально-психологические характеристики личности с использованием «Многофакторного опросника» Р. Б. Кеттела. Результаты диагностики представлены по шестнадцати показателям. В статье представлены результаты исследования психологических типов потребительского поведения по методике «Психологический профиль потребителя» А. С. Посипановой. Определены и описаны семь видов профилей потребителей: инноватор, модник, традиционалист, консерватор, индивидуалист, ситуационист, равнодушен. По результатам диагностики с помощью корреляционного анализа установлены особенности взаимосвязи индивидуальных психологических характеристик личности и элементов потребительского поведения, которые определялись в типологии психологических профилей потребителей.
Ключевые слова: потребительское поведение, индивидуально-психологические характеристики личности, психологический профиль потребителя.

Category: Кульчицька А. В. | Added by: Serge
Views: 21 | Downloads: 0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *: