Psychological Prospects Journal | Психологічні перспективи 
Home » Files » Issue 27, 2016 » Пашко Т. А., Анпілова Д. В.

Пашко Т. А., Анпілова Д. В.
[ Download from this server (612.0Kb) ] 30.01.2017, 10:09 PM

У статті представлено сучасний погляд на сутнісний зміст конкуренції як психологічного явища. Подано аналіз глибинних мотиваторів, які спонукають особистість долучатися до конкурентної взаємодії з іншими, серед яких: порядок народження, попередній досвід суперництва з сиблінгами за материнську
увагу, схильність вести психологічні ігри, «невротична гордість». Схарактеризовано провідні психологічні ознаки конкуренції: емоційний запал, сильну особисту залученість, деперсоналізацію уявлень про супротивника, активізуючи потенціал конкуренції та ін. Розглянуто індивідуально-психологічні особливості особистості, за наявністю та рівнем вираженості яких можна прогнозувати вірогідність виникнення конкурентної взаємодії між людьми. Наведено результати експериментального дослідження прогностичних параметрів конкуренції: рівня тривожності, самоефективності, схильності до ризику та типу мотивації досягнення в осіб юнацького віку. Представлено результати дослiдження конкурентностi сучасних юнакiв за показниками авторського «Опитувальника самооцінки виразності рис конкурентної поведінки» та описано його психодіагностичний потенціал. Розглянуто данi, отримані в результатi кореляційного та факторного аналізів експериментальних даних дослiдження. Доведено, що сучасні українські юнаки та дівчата, студенти вишу, в переважній більшості мають низький та середній рівні конкурентності, що відрізняє їх від західних однолітків, які також преребувають у процесі отримання вищої освіти; конкуренція з іншими поєднана з тривогою та ризиком; в уявленні представників юнацтва вона пов’язана з боротьбою, домінуванням над іншим, що породжує в них почуття сорому. Вони також вважають, що більш продуктивною стратегією, яка сприяє успішним досягненням та приводить до стабільності, є співпраця з іншими.
Ключові слова: конкуренція, предиктори, самоефективність, сором, ризик, провина, юнацтво, тривожність, предиктори.


Pashko T. A., Anpilova D. V. Youngster’s Individual Psychological Predictors of Interpersonals Competition. The article presents a theoretical analysis of the psychological characteristics of the competition as a form of interpersonal interaction of subjects. The underlying determinants of the formation of the individual competition were considered: experience of sibling competition for maternal attention, tendency to certain patterns of behavior in relationships (psychological games), neurotic pride. The basic characteristics of the competition were distinguished: activating potential, a strong emotional charge, personal involvement, impaired perception opponent, etc. The individual psychological characteristics, the presence and severity of which allow to predict the likelihood of interpersonal competition and the possibility of pursuing it were analyzed: level of anxiety, self-efficacy, risk tolerance and type of achievement motivation. The results of empirical research of the competition level among modern young men and women according to the authors developed “Questionnaire self-expression of traits competitive behavior” are reported and psychodiagnostic potential is described. There we have established the fact that majority of students are peculiar: the average level of competitiveness, a high level of anxiety, a tendency hope of success in the activities, moderate risk-taking behavior, the average self-efficacy. The data obtained by correlation and factor analysis techniques for the study of individual psychological predictors of competition in adolescence are outlined. It was proved that modern students of adolescence mostly have low and medium level of competition that sets them apart from their peerswestern students; competition as a phenomenon that occurs in the interaction, is negative and fraught with struggle, domination, anxiety, risk, loss of stability in the presentation of Ukrainian young people, while cooperation, its antagonist, is more associated with success, self-esteem, achievement.
Keywords: competition, achievement motivation, self-efficacy, risk, guilt, shame, anxiety, juvenility, predictors.


Пашко Т. А., Анпилова Д. В. Индивидуально-психологические предикторы межличностной конкуренции в период юности. В статье проведен теоретический анализ психологических особенностей конкуренции как формы межличностного взаимодействия субъектов. Рассмотрены глубинные детерминанты формирования конкурентности личности: порядок рождения человека, опыт сиблинговой конкуренции за материнское внимание, склонность к определенным стереотипам поведения во взаимоотношениях (психологическим играм), невротическая гордость. Выделены основные характеристики конкуренции: активизирующий потенциал, сильный эмоциональный заряд, личностная вовлеченность, нарушение восприятия соперника и т. д. Проанализированы индивидуально-психологические особенности, наличие и выраженность которых позволяет прогнозировать вероятность возникновения межличностной конкуренции и возможность стремления к ней: уровень тревожности, самоэффективности, склонность к риску и тип мотивации достижения. Представлены результаты экспериментального исследования уровня конкурентности у современных юношей и девушек по данным разработанного «Опросника самооценки выраженности черт конкурентного поведения» и описан его психодиагностический потенциал. Установлено, что большинству студентов свойственны: средний уровень конкурентности, высокий уровень тревожности, тенденция надежды на успех в деятельности, умеренная рискованность поведения, средняя самоэффективность. Освещены данные, полученные путем корреляционного и факторного анализов по методикам исследования индивидуально-психологических предикторов конкуренции в юношеском возрасте. Доказано, что современные студенты юношеского возраста в большинстве имеют низкий и средний уровень конкурентности, что отличает их от западных студентов-сверстников. Конкуренция как явление, возникающее во взаимодействии, в представлении украинских юношей и девушек носит негативный характер и сопряжена с борьбой, доминированием, тревогой, риском, утратой стабильности, в то время как ее антагонист – сотрудничество – более связан с успешностью, самоуважением, достижениями.
Ключевые слова: конкуренция, предикторы, мотивация достижения, самоэффективность, риск, вина, стыд, тревожность, юношество, предикторы.

Category: Пашко Т. А., Анпілова Д. В. | Added by: Serge
Views: 15 | Downloads: 0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *: