Psychological Prospects Journal | Психологічні перспективи 
Home » Files » Issue 28, 2016 » Ґабздиль Й., Гульова З.

Ґабздиль Й., Гульова З.
[ Download from this server (598.5 Kb) ] 30.01.2017, 5:01 AM

Формування вмінь розуміти усні тексти з читання та слухання було й донині залишається головною метою навчання. Засвоєння цього розумового
вміння, що триває також на вищих освітніх рівнях, − процес тривалий, дуже
складний і обумовлений численними факторами. До вагомих факторів цього
процесу, що часто спрямовують усі дії учнів, слід зарахувати дидактичні
завдання у вигляді завдань і питань учителя. Тому важливо, аби вчитель знав,
який вид учнівської діяльності, пов’язаної з розумінням ними значення усних
текстів із читання (слухання), викликають його конкретні завдання і питання.
Брак знань у літературі з цієї галузі спричинив початок емпіричних досліджень.
Емпіричні дослідження було проведено з використанням методу спостереження, у результаті чого зібрано кількасот стенограм уроків 1−3 класів по-чаткової школи. У них включено перебіг уроків (відтворений із магнітофонної
стрічки) у вигляді дослівних усних суджень – діяльності вчителя і учнів, доповнений описом їхньої невербальної поведінки. У результаті проведеного аналізу
стенограм виділено вчительські завдання й питання, класифіковані (ієрархічно
упорядковано) як спонукальна діяльність учнів на таких рівнях: 1) розуміння
значення слів, фраз, виразів в усних текстах; 2) розуміння «дослівних» пластів
усних текстів (зокрема слів, речень); 3) розуміння «довільних» пластів усних
текстів. Для кожної з виділених категорій та підкатегорій підібрано відповідні
приклади «груп» учительських завдань і питань.
Ключові слова: усні тексти, рівні розуміння, завдання і питання вчителя,
навчання у початковій школі

Gabzdyl Yo., Gulova Z. Teaching Comprehension of Texts in the Process of
Reading and Listening. Education of comprehension skills of verbal texts on reading
(listening) has being recognized as the main goal of primary school education. The
acquisition of intellectual skills, also continued on higher levels of education, is
a long process, very complex and contingent on a number of factors. Cognitive tasks
of teaching in the form of teachers’ commands and questions should be included into
significant factors in this process, which has being often occurred and directed to all
activities of pupils. Therefore it is important that a teacher knows what kind of pupils’
activities related to understanding by them the meaning of verbal texts on reading
(listening) evoke the specific commands and questions. The lack of knowledge which
has being appeared in the literature in this field caused undertaking of empirical
research.
Empirical studies were carried out using the method of observation, a result of
which brings together hundreds of transcripts of lessons in grades 1−3 of elementary
school. They contain records of the course of lessons (recorded from a tape recorder)
in the form of literal, verbal statements – activities of a teacher and pupils, completed
with a description of their nonverbal behavior. As a result of analyzes of the content
of transcripts were distinguished teacher’s commands and questions, which were
classified later (they were ordered hierarchically) as causing activities of pupils in
younger school age, containing the following levels: 1) understanding of the meaning
of words, phrases, etc., verbal texts; 2) understanding of the “literal” layers of verbal
texts (including words, phrases); 3) understanding of the “default” layers of verbal
texts (“understanding of what is not given directly with the words of the text”). Each
of the separate categories and subcategories appropriate examples of “sets” of
teacher’s commands and questions were assigned to each of the separate categories
and subcategories.
Keywords: verbal texts; levels of understanding; teachers’ commands and
questions, primary school education

Габздыль И., Гулёва З. Обучение понимания читания (слушания)
текстов. Формирование навыков понимания устных текстов чтения (слушания)
было и остаётся главной целью обучения в начальной школе. Приобретение
этого умственного навыка, которое продолжается также на высших стадиях обучения – процесс долговременный, очень сложный и обусловленный
многочисленными факторами. К значимым факторам в этом процессе, часто
направляющих всяческую деятельность учеников, в том числе когнитивную
(познавательную), следует отнести дидактические в форме заданий и вопросов
учителя. Поэтому важно, чтобы учитель знал, какой вид деятельности учеников,
связанный с пониманием ими значения чтения (слушания) устных тестов,
вызывают его конкретные задания и вопросы. Отсутствие в литературе таких
данных привёл к началу эмпирических исследований.
Эмпирические исследования были произведены с использованием метода
наблюдения, в результате чего собрано несколько сотен стенограмм уроков в
1−3 классах начальной школы. Они включают в себя записи хода уроков (воспроизведённые с магнитофонной ленты) в виде дословных вербальных суждений – деятельности учителя и учеников, дополненные описанием их невербального поведения. В результате проведенного анализа содержания стенограмм,
были выделены учительские задания и вопросы, классифицированные позже
(уложены иерархически) как побудительная деятельность учеников в раннем
школьном возрасте, выступающая на следующих уровнях: 1) понимание смысла
слов, фраз и т. д. в устных текстах; 2) понимание «дословных» пластов устных
текстов (в том числе слов, предложений); 3) понимание «произвольных» плас-
тов устных текстов («понимание того, что не подано напрямую словами текста»).
К каждой из выделенных категорий и подкатегорий подобраны соответствую-
щие примеры «групп» заданий и вопросов.
Ключевые слова: устные тексты, уровни понимания, задания и вопросы учителя, обучение в начальной школе.

Category: Ґабздиль Й., Гульова З. | Added by: Serge
Views: 46 | Downloads: 13
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *: