Psychological Prospects Journal | Психологічні перспективи 
Home » Files » Issue 28, 2016 » Ятищук А. А.

Ятищук А. А.
[ Download from this server (222.8Kb) ] 30.01.2017, 8:18 PM

З’ясовано, що вчений С. Балей створив і науково обґрунтував власну послідовну систему виховання особистості дитини. Це логічна система, яка ґрунтується на гуманістичній меті виховання, розумінні його чинників, охоплює такі взаємопов’язані й взаємозалежні елементи, як принципи, зміст і методи виховання. Учений, будучи послідовним прихильником гуманістичних ідей, визначив основні принципи виховання, указавши на їх тісний взаємозв’язок, зокрема виділив як основні принципи гуманізму, суб’єктивності, природовідповідності, врахування вікових та індивідуальних особливостей у процесі виховання. С. Балей був одним із небагатьох психологів, які пропонували враховувати особливості темпераменту дитини в процесі виховання та навчання. Важливу мету виховання учений убачав у рівномірному та справедливому розвитку всіх сил дитини, її здібностей тією мірою, яка їй відпущена. При цьому основою виховного процесу є культурно-історичний, психологічний, теологічний компоненти. До факторів, які впливають на виховання дитини, С. Балей відносив сім’ю, державу, церкву, визначивши специфічну роль кожного з них у вихованні. Учений був переконаний, що всі чинники пов’язані між собою, впливають один на одного, при цьому дефіцит будь-якої ланки виховання
спричиняє однобокий розвиток особистості дитини. Методи виховання, що їх запропонував С. Балей, – це чітка система засобів виховного впливу на особистість дитини. До методів виховання він відносив вимогу, настанову, нагадування, пораду, похвалу, умовляння. Учений пропагував насамперед педагогічні методи, спрямовані на заохочення дитини, і вкрай негативно ставився до застосування в процесі виховання покарання, уважаючи, що воно викликає в дітей почуття сорому, страху, приниження.
Ключові слова: дисципліна, характер, виховання, самовиховання, покарання, педагогічні методи.

Yatyshchuk А. А. Analysis of Techniques of Effective Impact on the Child in Stepan Baley’s Studies. In his article, the author, exploring the psychological heritage of Stepan Baley, found that the scientist created and scientifically substantiated own consistent system of education of the child. Psychologically justificated the theory of education offered by Stepan Baley is a logical system based on humanistic aim of education, understanding of his factors, covers the following interrelated and interdependent elements of both principles, contents and methods of education. Stepan Baley, as a consistent supporter of humanistic ideas, defined the
basic principles of education, pointing to their close relationship. He singled out the principles of humanism, subjectivity, taking into account age and individual characteristics as the main in the process of education. Stepan Baley was one of the few psychologists who offered to take into account the peculiarities of temperament in the child’s upbringing and education. Stepan Baley saw an important purpose of education in a single and equitable development of all the forces of the child, his abilities, to the extent that it has them. The basis of the educational process is cultural, historical, theological and psychological components. To the factors that affect the education of the child, Stepan Baley attributed family, state, church, defining the specific role of each of these factors in education. He was convinced that all the factors are related, influence each other, while the deficit of any level of education causes one-sided development of the child. Methods of education offered by Stepan Baley it is a clear system of means of educational influence on the personality of the child. To the methods of education he attributed requirement, guidance, reminders, advice, praise and persuasion. Academic put forward the pedagogical methods that aim to promote child and had an extremely negative attitude to the use of punishment in the process of education, believing that it causes in children a sense of shame, fear and humiliation.
Keywords: discipline, character, education, self-education, punishment, pedagogical methods.

Ятыщук А. А. Анализ методов воздействия на ребенка в трудах Степана Балея. Выяснено, что ученый создал и научно обосновал собственную последовательную систему воспитания личности ребенка. Психологически обоснованная теория воспитания, предложенная С. Балеем, – это логическая система, основанная на гуманистической цели воспитания, понимании его факторов, которая охватывает такие взаимосвязанные и взаимозависимые элементы, как принципы, содержание и методы воспитания. Ученый, будучи последовательным сторонником гуманистических идей, определил основные принципы воспитания, указав на их тесную взаимосвязь. Так, он выделил в качестве основных принципы гуманизма, субъективности, учета возрастных и индивидуальных особенностей в процессе воспитания. С. Балей был одним из немногих психологов, которые предлагали учитывать особенности темперамента ребенка в процессе воспитания и обучения. Важную цель воспитания ученый видел в равномерном и справедливом развития всех сил ребенка, его способностей в той мере, которая ему отпущена. При этом основой воспитательного процесса являются культурно-исторический, психологический, теологический компоненты. К факторам, которые влияют на воспитание ребенка, С. Балей относил семью, государство, церковь, определив специфическую роль каждого из них в воспитании. Он был убежден, что все факторы взаимосвязаны, влияют друг на друга, при этом дефицит любого звена воспитания вызывает однобокое развитие личности ребенка. Методы воспитания, предложенные С. Балеем, являются четкой системой средств воспитательного воздействия на личность ребенка. К методам воспитания он относил требование, установку, напоминание, совет, похвалу, уговоры. Ученый пропагандировал прежде всего педагогические методы, направленные на поощрение ребенка, и крайне негативно относился к применению в процессе воспитания наказания, считая, что оно вызывает у детей чувство стыда, страха и унижения.
Ключевые слова: дисциплина, характер, воспитание, самовоспитание, наказание, педагогические методы.

Category: Ятищук А. А. | Added by: Serge
Views: 19 | Downloads: 1
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *: