Psychological Prospects Journal | Психологічні перспективи 
Home » Files » Issue 28, 2016 » Вічалковська Н. К., Іванашко О. Є.

Вічалковська Н.К., Іванашко О.Є.
[ Download from this server (629.9Kb) ] 30.01.2017, 4:49 AM

У статті подано психологічний та науковий аналіз метафори. Визначено
базові компоненти розуміння метафори молодшими школярами. Розуміння й
розпізнавання метафори дітьми розглянуто в контексті співвідношення діяльності та її осмислення. Обґрунтовано положення про те, що діагностика
розпізнавання метафори дітьми має включати не лише контроль правильності
виконання деякої дії, а й контроль правильності обґрунтування й осмислення
цієї дії. Проаналізовано експериментальні дослідження розуміння й розпізнавання метафор дітьми, котрі використовують тільки критерій правильності
виконання дій. Експериментальні дані науковців свідчать про те, що, на відміну
від розуміння, розпізнавання метафори викликає значні труднощі. Ці дані
узгоджуються з відомим фактом більш пізнього усвідомлення і формування у
дітей реальності мови та мовлення порівняно з реальністю предметів зовнішнього світу й дій з ними. Отже, метафора дисгармонує з багатьма параметрами і
практичного, і наукового дискурсу. Водночас її використовують і в побуті, і в
науці. Метафора узгоджується з експресивно-емоційною функцією практичної
мови. Проте більш важливе друге її джерело: метафора відповідає здатності
людини вловлювати та створювати подібність між надто різними індивідами й
класами об’єктів. Серед засобів соціалізації особистості поглибленого наукового вивчення потребують ті з них, які можна цілеспрямовано вдосконалювати
для ефективного застосування в навчально-виховному процесі в загальноосвітній школі, починаючи вже з перших класів. Адже діти молодшого шкільного
віку мають специфічні труднощі соціалізації, постають перед проблемою адаптації до нової соціальної ролі, нового статусу, що є серйозним випробовуванням
їх психічних та фізичних можливостей.
Ключові слова: метафора, уява, розвиток, ідентифікація, творчість, соціалізація.

Vichalkovska N. K., Ivanashko O. Ye. Metaphor as Instrument of
Socialization of Primary School Age Children. The article represents psychological
and scientific analysis of metaphor. The basic components of understanding the
metaphor by junior pupils have been defined. Understanding and identification of
metaphor by children have been considered in the context of correlation of activity
and its interpretation. The statement has been grounded that diagnostics of metaphor
identification by children must include not only execution correctness control of some
action, but also grounding correctness control and comprehension of this action.
Presented experimental studies of understanding and identification metaphors by
children that use only correctness criterion of activity execution have been analyzed.
Represented experimental data of scientists demonstrate, that in contrast to the
understanding, the identification of metaphor is very difficult. These data are
consistent with the known fact of the later comprehension and formation of language
and speech reality in children compared with the reality of external world objects and
actions with them. As a result, metaphor does not harmonize with many parameters of
both practical and scientific discourse. However it is used in daily life and in science.
Metaphor is consistent with expressive and emotional function of practical speech.
However more important is its second source: metaphor corresponds human ability to
capture and create similarity between very different individuals and classes of objects.
Among means of personality socialization, deep scientific studies require those, that can be purposefully improved in order of effectiv use in educational process in
comprehensive school, starting from the first classes. Primary school age children
have specific difficulties of socialization, facing the problem of adaptation to the new
social role, new status, that is serious ordeal of their mental and physical capabilities.
Keywords: metaphor, imagination, development, identification, creativity,
socialization.

Вичалковская Н. К., Иванашко О. Е. Метафора как средство социа-
лизации детей младшего школьного возраста. В статье представлен психологический и научный анализ метафоры. Определены базовые компоненты
понимания метафоры младшими школьниками. Понимание и распознавание
метафоры детьми рассматривается в контексте соотношения деятельности и ее
осмысления. Обосновывается положение о том, что диагностика распознавания
метафоры детьми должна включать не только контроль правильности выполнения определённого действия, но и контроль правильности обоснования и
осмысления этого действия. Анализируются экспериментальные исследования
понимания и распознавания метафор детьми, использующие только критерий
правильности выполнения действий. Экспериментальные данные ученых свидетельствуют о том, что, в отличии от понимания, распознавание метафоры вызывает значительные трудности. Эти данные согласуются с известным фактом
более позднего осознания и формирования у детей реальности языка и речи, по
сравнению с реальностью предметов внешнего мира и действий с ними. Итак,
метафора дисгармонирует со многими параметрами как практического, так и
научного дискурса. Вместе с тем, ею пользуются и в быту, и в науке. Метафора
сочетается с экспрессивно-эмоциональной функцией практики языка. Однако
более важен второй ее источник: метафора отвечает способности человека
улавливать и создавать сходство между слишком разными индивидами и классами объектов. Среди факторов социализации личности углубленного научного
изучения требуют те из них, которые можно целенаправленно совершенствовать с целью эффективного применения в учебно-воспитательном процессе
в общеобразовательной школе, начиная с первых классов. Ведь дети младшего
школьного возраста имеют специфические трудности социализации, сталкиваются с проблемой адаптации к новой социальной роли, новому статусу, что
является серьезным испытанием их психических и физических возможностей.
Ключевые слова: метафора, воображение, развитие, идентификация,
творчество, социализация.

Category: Вічалковська Н. К., Іванашко О. Є. | Added by: Serge
Views: 15 | Downloads: 1
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *: